Afacerile internationale si interculturalitatea

         Este evident că pentru a investi și a ne externaliza trebuie să studiem cu atenție mediul de afaceri și să determinăm conjunctura specifică, însă un factor deosebit de important în afacerile internaționale îl constituie interculturalitatea. Dacă la celelalte efecte ale apartenenței la un anumit mediu de afaceri trebuie să ne conformăm și să răspundem, în contextul interculturalității trebuie să învățăm să cunoaștem oamenii în complexitatea lor, să le acceptăm felul de a fi și să ne informăm despre cultura și obiceiurile partenerilor de afaceri.
         Un prim pas definitoriu în încheierea cu succes a unui parteneriat la nivel internațional este negocierea comercială internațională cu toate demersurile pe care aceasta la presupune. Cea mai importantă etapă este pregătirea ei. Vă sugerez, ca atunci când doriți să aveți o discuție - formală sau nu - cu un partener de afaceri să îi studiați non-verbalul....să încercați să explicați fiecare gest al lui. Dar, în negociere, o gafă aparent nesemnificativă poate duce la eșec, la situații stânjenitoare. Iată studiul de caz prezentat în videoclipul următor:

         Ați observat câte greșeli care depind de propria persoană pot afecta încheierea unei afaceri care inițial poate părea soluția perfectă pentru ambele părți? De aceea, înainte de a contacta partenerul este indicat să elaborați o fișă a negociatorului străin. Un model care vă va indica modul de realizare a acesteia vă stă la dispoziție în tabelul următor:
Fişa de evaluare a stilului național de negociere al partenerului de afaceri
·      Stilul de negociere ....

§             Stilul .......
v Caracteristicile negociatorilor
Ø Profesionalism;
Ø Caracteristici individuali: grad de formalism, etichetă, logică, concentrare, grad de emotivitate, nivelul de adoptare a deciziilor.
Ø Ritmul afacerilor.
v Surse de neînţelegeri şi gafe
§ Tabuuri şi simboluri
Ø  Culori;
Ø  Cadouri;
Ø  Fumatul.
§ Condiţia femeilor
Ø  Puterea deținută.
§ Maniera de  a indica respectul
Ø Simţ al autovalorizării, afirmării şi stimei de sine;
Ø Adresarea, salutul, titluri sau nume;
Ø Contraindicații;
Ø Distanţa şi punctualitate.
§ Percepţia timpului şi spaţiului
Ø Durata ceremonialului și a negocierii;
Ø Interdicţia/permisiunea de a se atinge fizic.
§ Eticheta
Ø Folosirea prenumelui în adresarea directă, formularea denumirii;
Ø Mod de oferire a cărţilor de vizită;
§ Îmbrăcămintea
Ø  Elemente și culori.
§ Puterea de negociere
Ø Compoziția echipei de negociere (cuprindă și negociatori în vârstă).
v  Observaţii pentru negociatori
Ø Scrisorile de recomandare a intermediarilor (companii de succes în țara respectivă, băncile, asociaţiile, camerele de comerţ, Ambasada);
Ø Mărimea echipei de negociere;
Ø Persoana care vorbeşte cel mai mult, persoană care ia deciziile de negociere;
Ø Strictețea temelor incluse în agenda de negociere;
Ø Limba de redactare a materialelor de prezentare;
Ø Mod de abordare a ofertei, amânărilor şi solicitărilor suplimentare
Ø Contractele, posibilități de renegociere;
Ø Sărbători oficiale și zile libere aferente.

2 comentarii:

Iti multumesc pentru comentariul tau! Vei primi un raspuns in cel mai scurt timp!